onsdag den 4. maj 2011

Rå blomkålssalat med dijondressing!

I dag blev så dagen, hvor mit mandolinjern skulle luftes. Det er ellers ved at være et år siden, jeg brugte det sidst. Jeg mindes, at jeg blev sur på det og efterlod det, i vrede, i skabet. Der er altid mega stor efterspørgsel på madolinjern i butikken, så tænkte at der skulle fut i mit igen. Til den her blomkålssalat skal blomkålen nemlig skæres i tynde skiver, så det var vel også oplagt!


I dag er det også bare Mor og mig, så vi skulle ha' lidt godt. Købte to flotte kalveschnitzler og nogle nemme KARTOFLER! Oh yes! Troede aldrig jeg skulle sige det, men jeg har faktisk savnet kartofler. Mor og Far er endelig færdige med deres 'Kulhydrater er onde' kur. Mindre snak, mere opskrift:

Ingredienser til Rå blomkålssalat med dijondressing:
Tilbehør til 4 personer
  • Ca 1½ blomkålshoveder
  • 4 store spsk cremefraiche 18%
  • 2 store spsk mayonnaise
  • 1 spsk stærk dijonsennep
  • Salt, friskkværnet peber og sukker (eller honning)
Fremgangsmåde: Stokkene skæres af blomkålene, og de brækkes i store buketter...

 
Nu skal de skæres i fine, tynde skiver. Jeg ville give madolinet en chance. Åh, er hun ikke smuk?


De små buketter køres igennem...


Og det er så nu, jeg kommer i tanke om hvorfor jeg ikke kunne lide mandolinjernet. I stedet for fine små skiver, fik jeg 3-4 pæne skiver og en helveds masse blomkålskonfetti. Selvom det lyder festligt, var det ikke lige det jeg havde tænkt mig  så klarede resten med en skarp kniv. Var væsentligt nemmere. (Og meget nemmere at rengøre. Tilbage til skabet med dig igen, mandolinjern!)


Cremecraiche, mayo og sennep røres sammen i en skål og smages til med salt, peber og sukker/honning. Vend blomkålsskiverne i, og stil på køl mindst en time. Gerne længere.



Kartoflerne blev bare halveret og kogte i ca 10 minutter, sammen med nogle kviste frisk rosmarin, en spsk groft salt og nogle flækkede hvidløgsfede...


Derefter blev de drænet og damptørret, i den stadig varme gryde. Så blev de kastet lidt rundt, så de blev dejligt fnuggede - det hjælper med at gøre dem endnu sprødere, når de kommer i ovnen. De fik også lige et skud olie, før de blev hældt over på en bageplade, beklædt med bagepapir. De skal ca ha' 35 minutter i ovnen, ved 225 grader. Indtil de er gyldne og sprøde.


De bliver bare helt perfekte! Helt bløde indvendige og dejligt sprøde udenpå. Mmh! Vi fik som sagt en kalveschnitzel til, der fik en hurtig tur på grill(pand)en...


Hurtigt, lækkert måltid! Er i gang med at finde alle mine flytte-hjemmefra-ting frem, så næste indlæg bliver om alle mine nye gryder, pander, glas, tallerkner, osv!  

- Ses!

2 kommentarer:

  1. Jeg kunne da godt ha' siddet med til bords i stedet for din far ;-) det ser virkelig godt ud. Salaten skal klart prøves :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Ligner en superlækker sommersalat, og den vil jeg da prøve. Tak for tippet :)


    Hilsen

    Rud
    italiensk restaurant København
    http://italienskrestaurantkøbenhavn.dk/

    SvarSlet