mandag den 28. marts 2011

Første indlæg, præstationsangst og CHEESECAKE!

Okay, så! Endelig! Efter at ha' været fast tilskuer på mange, mange madblogs på nettet, er det blevet min tur til at springe med på vognen, og lave en blog. En madblog, jo!

Hej, og velkommen til Mad og Kris :) En blog om mad... og ja, mad. Måske lidt Kris engang i mellem. Havde tænkt på om jeg skulle have mig en niche; blogge om min passion for New York eller mad fra middelalderen... men alle de gode emner er allerede taget! Så det faldt vel meget naturligt at bloggen, blev en blog om den mad jeg ynder at nyde til hverdag!

Lægger ud med en kage, for hvem kan ikke lide kage? Og så en cheesecake! Manhattan cheesecake med hindbær!


Ingredienser til en Manhattan Cheesecake:
2-10 personer, alt efter tilbageholdenhed
  • 80 g smør + ekstra til pensling af springform
  • 200 g digestive kiks
  • 400 g flødeost
  • 2 æg
  • 140 g sukker
  • 1 stang vanilje
  • 5 dl cremefraiche 38%

Ingredienser til Hindbærtop:
  • 300 g (frosne) hindbær
  • 3 dl vand
  • 3-4 spsk sukker
  • 4 blade husblas
Tilberedning:
Smørret smeltes ved middel varme. Imens smadres kiksene i en skål, til det ender som noget der mest af alt minder om en blanding af grus og småsten. Bare mere spiselig. Det smeltede smør hældes i skålen og blandes med de knuste kiks, til du får en masse der føles som fugtigt strandsand. Sandet kommes i en (ca. 20 cm) springform, hvis bund er beklædt med bagepapir, og siderne penslet med lidt smeltet smør, neutraltsmagende olie eller stegemargarine. Sandet presses sammen i springformen med bagsiden af en ske eller ved hjælp af knoerne. Det er sjovest at gøre det med knoerne. Gør det med knoerne. Gør det.


Bunden sættes til side et øjeblik. Jeg ved godt du har knyttet dig til den, men du skal nok få lov at se den igen... Lige om lidt faktisk. Flødeosten, æggene, kornene (eller marven, ved faktisk ikke hvad man kalder det) fra vaniljestangen og 100 g af sukkeret kommes i en skål, og røres til det er lækkert og ensartet.



... lækkert og ensartet!


Den lækre og ensartede ostemasse hældes på kiksebunden og bages i ovnen ved 190 grader i 20 min. Når den er bagt, tages den ud af ovnen og så får den lov til at køle en smule af, i ca 20 min. Mens den får lov til at køle af, piskes cremefraichen og resten af sukkeret (det er 40 g hvis du har fuldt opskriften rigtigt) luftigt. Cremefraichemassen smøres på ostekagen og bages i 10 min ved 190 grader.


Nu skal cheesecaken køles af, det foregår ved 8 timer i køleskabet... Hvis du får det dårligt, ved tanken om at skulle vente så lang tid, virker 2 timer i fryseren også udmærket!

Til hindbærtoppen udbløder du 4 blade husblas i koldt vand i ca 10 min. De frosne hindbær, vand og sukker kommes i en gryde og koges op. Når den koger, lader du den simre ved medium varme et par minutter. Smag om saften skal ha' mere sukker - den skal være frisk, ikke alt for sød. Placer en finmasket si over en skål, og si indholdet af gryden ned i skålen. Skum evt.. saften nu. (Det betyder at du fjerner urenheder og skum fra overfladen af hindbærsaften). Tag husblassen op af vandet, knug ekstra vand fra, og smelt husblassen i hindbærsaften under omrøring. Mål 3 dl af hindbærsaften af, og lad den køle af, til den mindst har stuetemperatur. Hæld hindbærsaften over den afkølede cheesecake og lad den køle af igen, i ca 1½ time i køleskabet, eller 30 min i fryseren.

Når du er klar til at fortære cheesecaken, løsner du den fra springformen, ved at køre en lille kniv rundt langt kanten. Afmonter springformens høje kant, og før en lang, flad paletkniv ind mellem bagepapiret og kiksebunden og før forsigtigt cheesecaken over på et fad, der den værdig. Skær kagen ud i passende stykker med en skarp kniv. Hvis du vil ha' flotte skæreflader (og det vil du), er det en god ide at tørre kniven af i et fugtigt viskestykke mellem hver slice. Så får du de fine og pæne stykker, der er en overdådig kage værdig!


 BON APPETIT!


P.S. Kan ikke finde ud af at rotere billedet herinde :( ... Bær over med mig!
P.P.S. Tak fordi du gad læse så langt! Vil prøve at opdatere bloggen et par gange om ugen, afhængigt af om der bliver produceret noget spændende mad!

4 kommentarer:

  1. Uhmmm, ÆÆÆÆÆÆLSKER cheesecake og især New York-style :-)

    Jeg glæder mig meget til at læse med, nu er stilen jo ligesom lagt!

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birthe!

    Nu skal jeg jo se om jeg kan kan følge med jer habile bloggere, men skal da gøre mit bedste!

    ... selvom det kun er dig der læser med :P

    Mvh,
    Kris!

    SvarSlet
  3. Bare rolig, du skal nok få flere læsere med tiden, de kommer jo ikke lige den første dag ;-) Men hvis du er vedholdende og poster med jævne mellemrum, så kommer læserne....

    Når du har fået lavet nogle flere indlæg, så meld dig til www.madblogs.dk :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet