onsdag den 30. marts 2011

Cæsarburger med parmabøf og sennepsmayonnaise!

Vil lægge ud med at sige, at jeg kom til at købe en rigtig grillpande i dag. En i støbejern! Har længe godt ville ha' mig sådan en, men men mente ikke rigtigt jeg kunne forsvare at købe en, da jeg allerede ejer en normal grillpande (altså en almindelig, kedelig pande med non-stick belægning og 'grill-riller'). Men nu havde jeg altså gået forbi den flere gange om dagen, på arbejde, i flere dage, og så slog det endelig click i dag. Måtte købe den :( Fortryder dog ikke! Har endnu ikke fortrudt et mad-relateret indkøb endnu. Ikke engang min lille melonkugleske, der er brugt én gang. Niks, fortryder intet! Nu skal der bare findes noget at grille!


Anyway...

I går fik jeg købt Magasinet Mad, og der var et indslag om burgere i. Jeg godt lide burgere. Altså gode, vulgært-overfyldte, hjemmelavede burgere, så tænkte at jeg ville prøve en af de nye opskrifter af. Ud af de 4 forskellige valg (Klassisk BLT, Cæsarburger, Pariserburger og en Nordisk burger), valgte Far at vi skulle prøve Cæsarburgeren. Den så også lækker ud - inspireret af den klassiske cæsar salat, med romainesalat og massere af parmesanost! Her får du opskriften, som jeg lavede den.

Ingredienser til Cæcarburger med parmabøf og sennepsmayonnaise:
4 personer
Fra Magasinet Mad, nr. 03! 14. marts - 17. april, 2011
  • 800 g hakket oksekød
  • 8 skiver parmaskinke
  • Salt og peber
  • Olie til stegning
  • 1 miniromainesalathoved
  • 10 g parmesanost
Fremgangsmåde: Det hakkede oksekød røres sejt med salt og peber og formes til 4 bøffer. Påklæd hver bøf med et bælte bestående af 2 skiver parmaskinke. Læg parmabøfferne på køl indtil de skal steges. (Tag dem op ca 30 min før de skal en tur på panden.)

Ingredienser til Sennepsmayonnaise:
  • 3 spsk mayonnaise (fra glas eller pose (det fra tube smager bare ikke godt))
  • 3 spsk cremefraiche 9%
  • 1 tsk stærk dijonsennep
  • 10 g fintrevet parmesanost (du skal ikke købe den revne parmesanost på pose, den der lugter af bræk... det gør den virkelig)
  • Salt og peber
Fremgangsmåde: Alle ingredienser røres sammen, og smages til med salt og peber. Sættes på køl indtil den skal i burgeren. Beklager forresten manglen på billeder indtil videre, det skulle gå lidt hurtigt med at forberede aftensmaden, før arbejde :( Sorry, søde læser. Skal nok gøre det godt igen længere nede! Imens må du forestille dig en billedeserie på 7-10 billeder hvor jeg rører mayo og cremefraiche sammen!

Ingredienser til Hjemmelavede burgerboller med grahamsmel:
  • 25 g gær
  • 1½ dl lunken vand
  • 2 spsk olie
  • 1 spsk rørsukker
  • 1 tsk salt
  • 1 æg
  • 50 g grahamsmel
  • 30 g durummel
  • Ca 250 g hvedemel
  • Lidt havregryn eller sesamfrø til drys
Fremgangsmåde: Gæren opløses i det lunkne vand, og olie, salt og sukker tilsættes. Ægget piskes sammen, og næsten hældes ved. Gem lidt af det sammenpiskede æg til pensling. De 3 meltyper blandes sammen i skål, og pisk melet igennem med et piskeris, for bryde store klumper mel ned. Hvis du føler du skal bevise noget overfor verden, kan du også si melet ned i dejen. Ælt dejen godt igennem, med håndkraft eller med din orange KitchenAid. Saml dejel til en kugle, og lad den hæve tildækket i en skål, i ca 30 min. Når dejen har fået lov til at hæve i 30 min, hældes dejen ud på et meldrysset bord og skæres i 4 lige store stykker. Hvert styk formes til en bolle, der trykkes flad med håndfladen. Prik bollerne med en gaffel, og stil dem til efterhævning i 30 min. Tildækket, et dejligt lunt sted.

Bollerne pensles med det resten af det sammenpiskede æg og drysses med havregryn (eller sesamfrø, eller hvad du nu skulle ha' lyst til. Jeg dømmer stadig ikke!) Bollerne bages ved 225 grader (varmluft) i ca 9 minutter, eller til de er gyldenbrune og lækre.


Bollerne skal derefter lige ha' lov til at køle af. Når du er klar til at samle herlighederne, steges bøfferne ca 3 minutter på hver side. Vil helst ikke fortælle dig hvordan du skal stege dit kød - hvis du er til rødt kød giver du bøffen lidt mindre og vice versa hvis du er til gennemstegt). Halver burgerboller og varm dem på en grillpande til de får nogle lækre mærke striber. De kan nemt også bare varmes i en ovn. Bunden smøres med sennepsmayoen og burgeren lægges sammen med romainesalat, bøf, mere sennepsmayo og top med høvlet parmesanost. Topper af burgerbollen lægger du bare fint ved siden af. Man kan ikke spise en ordenlig burger, med 'låg' på. Det kan man simpelthen ikke, så vi kan lige så godt lade være med at lade som om :(

Mmh... Lækkert med pamaskinke om bøffen, og burgerbollerne var simpelthen geniale. Det er ikke sidste gang jeg laver dem. Men.... Der er et men :( I min optik skal der agurk, tomat, massere af ketchup og pickles i en burger! Den her var en dejlig afveksling, men ikke slår ikke den klassiske hjemmelavede burger (tænk børnefødselsdag).

2 kommentarer:

  1. Jeg har også et par burgere fra det nummer kikkerten - og burgerbollerne :-)

    En god burger går man aldrig fejl af, i hvert fald ikke her i huset!
    Fed grillpande, hvad er det for et mærke? Jeg har en Le Creuset som jeg er rigtig glad for - eneste minus - støbejern er så pokkers tungt...

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hejsa Birthe!

    Det er en fra Eva Trio, fra deres Legio serie. Ville egenligt gerne ha' haft en Le Creuset, da (jeg mener) de er belagt med mat, emalje, der gør dem lidt nemmere at holde. Den her er bare i grå, oliebrændt støbejern, så den tåler ikke opvaskemiddel. Men nok bare en vanesag. Nu var den her jo lige nedsat! :-D

    Men burgerbollerne er simpelthen så lækre! Luftige, som dem man køber, men alligevel er der gods i dem :-)

    Mvh,
    Kris

    SvarSlet