tirsdag den 29. marts 2011

Den Sorte Gryde, Karolines Køkken og GRIS!

Hej igen, søde læser! Så blev det dag 2 i Operation Madblog, og i dagen i dag står i konkurrencens tegn! På Facebook holder Karolines Køkken en konkurrence! Spændende! Konkurrencen går i alt sin simpelhed ud på at præsentere sin bedste opskrift med Arla Karolines Køkken Madlavningsfløde 8% (som vi jo alle kalder det i dagligdagen!). Jeg bruger faktisk altid madlavningsfløder i det salte køkken til hverdag. Der er en masse kalorier at spare, hvis man dropper 38%'eren og nøjes med en 1-cifret fløde. Til dessert og fest er det en anden sag naturligvis, her handler det jo om at imponere røven ud af bukserne på folk! Nå, men tilbage på sporet. Længe har 'den Sorte Gryde' været en klassiker i vores hjem. Gris, på gris, på gris - hvordan kan det gå galt? 

Men har aldrig haft en opskrift på den, altså sådan en med gram, deciliter og lad simre. Så i dag blev der vejet, målt og taget tid i det lille køkken i Kolding! Og kan hermed præsentere 'den Sorte Gryde'! (der også bliver mit bidrag til Karolines Køkkens konkurrence! Du kan stemme, ved at 'synes godt om' min opskrift her!)


 Ingredienser til den Sorte Gryde:
4-6 personer 
  • 550 g afpudset svinemørbrad
  • 1 stort løg
  • 200 g champignoner
  • 200 g bacon i tern
  • 200 g cocktailpølser
  • 2 spsk mel
  • 2 spsk paprika
  • 2 spsk koncentreret tomatpure
  • 2 ds hakkede tomater (ca 800 g)
  • 2,5 dl madlavningsfløde f.eks. Karolines Madlavningsfløde 8%
  • 1 dl vand

  • Salt, peber og sukker
  • En håndfuld hakket purløg

Tilberedning:
Svinemørbraden afpudses for sener og store mængder fedt - det gør ikke noget at der er en smule fedt tilbage på den, det er fuld af smag! Mørbraden skæres ud i stykker på størrelses med en tændstikæske.



 Løget skæres i små tern eller hakkes. Jeg dømmer ikke. (Kan stadig ikke finde ud af at rotere billederne herinde :( ...)


Store champignon skæres i kvarte, små skæres i halve. Skiver fungerer sikker også fint!


Der skæres et kryds ned igennem hver cocktailpølse, ca 3/4 igennem, så pølsen stadig hænger sammen.


Baconternene brunes i en (sort!) gryde. De tages derefter op af gryden, og champignonerne ristes af i baconfedtet, og fjernes også fra gryden. Kom en smule olie og smør i den tomme gryde og steg løgstykkerne til de klarer. Tag også løgstykkerne når de er blevet klare.



Melet, paprika og en smule salt og peber kommes i en frysepose. Bland det godt sammen, og kom derefter kødstykkerne i posen. Ryst det godt rundt, så alt kødet af dækker af melblandingen!



Kødet brunes godt af, i en smule olie, smør eller begge dele. Når kødet er brunet smukt af, tilsættes tomatpuréen, der lige skal ha' lov til at blive svitset af i bunden af gryden. Er ikke sikker på hvorfor man gør det. Noget med bitterstoffer...? Så en kok gøre det i TV engang, så må det jo være det rigtige at gøre! Når du (af en eller anden grund) har svitses tomatpuréen af, kommes de hakkede tomater, vand og madlavningsfløde ved. Det skal ha' lov til at få et opkog og så skal det simre 5 min, før champignon, løg, bacon og pølser tilsættes.



Rør forsigtigt rundt, og lad retten simre i godt og vel 20 min. Smag til salt, peber og sukker. Top med en håndfuld friskhakket/klippet purløg. Server med hjemmelavede luksus pomfritter!



Mmmh!


Og her kan du se frugten af alt det bøvl du havde med at snitte cocktailpølserne op. De åbner sig på magisk vis op i gryden og ligner små, lækre, grisekødsfyldte blomster! Mmh... Gris!

2 kommentarer:

  1. Uhmm, jeg elsker gryderet :-) Mit råd er at lade være med at tage billeder på højkant - eller at rotere dem inden du lægger dem herind....

    Jeg har "syndet" i dag og brugt fløden med 2 cifre ;-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birthe! Tror at hvis man endelig skal synde, så skal det være med FLØDE! Og jeg har prøvet at rotere dem inden jeg lægger dem ind, men på magisk vis retter de sig altid op :( Tror bare jeg må vænne mig til at tage dem som de skal bruges i fremtiden!

    Mvn,
    Kris!

    SvarSlet