onsdag den 13. april 2011

Hjemmelavet saft med JORDBÆR!

Right, så det hele startede med at jeg tog ud til Mormor, fordi jeg ville nappe hendes rabarber. Jeg havde tænkt mig at de skulle ende deres dage som en portion saftevand rabarbersaft, da jeg aldrig har prøvet at koge saft før! (Ordet saftevand minder mig straks om FUN og kunstige smagsstoffer, der aldrig har set skyggen af rigtig frugt, så fra nu af heddet det bare saft. Ok? Godt!) Men, da jeg så kom ned i Mormors gamle "køkkenhave" (det er bare en bunke jord, hvor der ikke gror noget mere), var der ingen høstmodne rabarber :( Kun små spæde skud, der lige havde våget sig op over jordoverfladen. Hmpf...

Da jeg så var kommet hjem, havde jeg stadig lyst til at prøve at give mig i kast med at koge saftevand, så tog over til den lokale grønthandler for at se om hun mon skulle ha' rabarber. Udsolgt :( Men, hun havde jordbær til 10kr halvkiloet! Altså, jordbærene havde set bedre dage; de var en smule stødte og ret overmodne. Men det gør dem vel bare endnu bedre saft, tænkte jeg. Så købte 3 bakker, og bevægede mig hjem af! Nu skulle der sku koges saft! Jeg lavede en masse research men da alle opskrifterne jeg fandt, var helt forskellige tænkte jeg "Fuck det, jeg prøver mig frem!" Fælles for alle opskrifterne var vand, sukker og frugt, så det var vel et fint udgangspunkt.


Her får du opskriften som jeg kom frem til, kan godt ske der skal mere eller mindre sukker i din, alt efter hvor søde jordbærene er. Smag dig frem! Den skal være meget sød og koncentreret, da den skal blandes op. Ligesom du gør med din FUN.

Ingredienser til Jordbærsaft:
Ca 2 flasker
  • 850 g jordbær (rensede og nippede)
  • 1 l vand
  • 5,5 dl sukker
  • 1 usprøjtet citron
Fremgangsmåde: Jordbærene skæres i kvarte eller halve og kommes i en bred gryde, eller en stor sautépande



Citronen halveres og saften presses ud over jordbærene. Citronen skæres derefter i kvarte og kommer ned til jordbærene, sammen med vand og sukker.


Hele molivitten får et opkog og skal derefter simre i ca 20 min. Men det står og simre, vil der danne sig hvidt skum på overfladen. Fjern så meget af skummet du kan, løbende, med en ske. Hvis du ikke fjerner skummet, vil det koge ind i saften, og den vil blive uklar og grumset :( Alt i alt, ikke så indbydende...


Når der er gået 20 minutter, og jordbærene er begyndt at se blege og dødssyge ud...


... er det på tide at si saften over i en skål...

...hvilket er meget svært at gøre med en hånd. Lad være med at presse på med en ske, for at få saften hurtigere igennem sigten. Det vil bare være med til at gøre saften uklar!


Imens saften får lov at køle en smule af, skoldes 2 patentflasker med kogende vand. Pas på, pas på! Lad være med at fyld flaskende med det kogende vand, da de kan springe i luften af det. Det er du ikke interesseret i. Når de er blevet skoldet, rystes en smule atamon rundt i flaskerne. Stærk alkohol kan også bruges - altså rom, vodka eller whisky. Ikke noget med øl eller breezers. Havde ikke noget atamon hjemme, men se hvad jeg fandt:


Saften hældes på flaskerne og opbevares i køleskabet. Den holder sig ca et par uger, alt efter hvor effektiv du har været med rengøring af flaskerne. Saften fortyndes ca 1:3 eller 1:4, med vand eller danskvand alt efter smag og behag. Isterninger og skiver af citron gør sig også meget godt i denne drink!

Lækker og forfriskende på en varm og dejlig sommerdag! (Kunne jeg forestille mig, i dag er vejret røv sygt gråt...)

Nemt og lækkert! Giv mig et par uger, så prøver vi med rabarber! Bon appetit :)

5 kommentarer:

  1. Ohhhh, der er ikke noget der slå hjemmelavet saft og så oveni købet jordbærsaft :-D

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hey Birthe!

    Det' første gang jeg prøver at koge saft, men bestemt ikke sidste gang! Den er lækker som bare pokker :) Dejlig frisk.

    Længe leve billige, overmodne jordbær!

    Mvh,
    Kris :)

    SvarSlet
  3. Du må nok hellere skifte ordet "sand" under billed nr. 2 ud - ellers kan det jo blive noget værre noget ;)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  4. Haha, har du aldrig fået saftesand som barn? :-D Godt fanget, tak!

    SvarSlet
  5. hold da op hvor er det en god saftevand.... Må så absolut lave mere meget :O))

    SvarSlet