fredag den 29. april 2011

Svinemørbrad, fyldt med spinat og PARMESAN!

Okay, okay... okay! Før jeg begynder at vrøvle om mad, vil jeg lige præsentere jer, for den seneste tilføjelse til mine flytte-hjemmefra-kasser (80% køkken-udstyr, 20% plastic)... Faldt over denne super, super fede saks fra Fiskars, med Mummimor på!


Den er for awesome, og jeg stod nu alligevel og manglede en saks. Minder mig om, at jeg snart skal ha' lavet et indlæg, om alle mine nye gryder og pander og gøgl (flytte-hjemmefra-kasserne). Hvis der nu skulle være nogen derude, der var interesseret. Fuck det, jeg gør det alligevel!

Nå, men Mor og Far er nået til fredag, i deres 'kulhydrater er onde'-kur. Fredag har, så længe jeg kan huske tilbage, altid været rugbrøds-dag. Misforstå mig nu ikke. Det er klart en af ugens lækreste dage. Vi får rejer, laks, hjemmelavede fiskefrikadeller og alt, alt for meget andet lækkert. Men ak, ikke i dag. Mor og Far måtte ikke få rugbrød til aftensmad. Så jeg måtte finde på noget andet sundt(-ish), nu hvor det var fredag. Bladrede lidt tilfældigt rundt, i det sidste nye nummer af Spise Bedre, og fandt den opskrift der så ret lækker ud. Svinemørbrad (som vi altid har i fryseren), fyldt med spinat, parmesan og pancetta. Den så bare lækker ud. Den skulle det være! Her får du opskriften som jeg lavede den:


Ingredienser til Svinemørbrad, fyldt med spinat og parmesan:
4 personer

  • 1 stor svinemørbrad
  • 250 g frossen spinat (hakket eller helbladet)
  • 1 fed hvidløg
  • 50 g frisk revet parmesan
  • 1 lille håndfuld rasp
  • 1 æg
  • 100 g bacon (brug gerne pancetta, hvis du har mulighed for det. Fakta har det sjovt nok ikke)
  • Salt og friskkværnet peber
  • Nogle kviste frisk rosmarin (kan undlades) 
  • Nogle kviste frisk timian (kan undlades)
Fremgangsmåde: Start med at flade mørbraden lidt ud, ved at skære et snit ned i den, på langs, og derefter flade den lidt ud. Gentag ved at skære to nye snit, på hver side at det første, og flad den ud lidt igen. Forsæt en til to gange, til mørbraden ca er 1½ cm tyk. Nu bliver det sjovt... Pak en kagerulle ind i en stor frysepose...


Og gå derefter amok på mørbraden, indtil den er ca en halv cm tyk.... Stil til side.



Imens dampes spinaten i gryde/pande/hvad du nu har lyst til, sammen med lidt olie og en flækket fed hvidløg. Sørg for at det meste af væden er fordampet. Hæld evt spinaten op på en tallerken, beklædt med køkkenrulle, for at opsuge det sidste væde.


Spinat, rasp, parmesan, æg og bacon, i fine tern, kommes op i en skål...


Og blandes godt sammen, til en ensartet masse...


Spinat/oste-massen placeres midt på kødkluden (læs: mørbrad), og form den til en tyk pølse hen over kødet.


Rul kødet rundt om fyldet, og snor hele molivitten sammen med køkkensnor... Det behøves ikke at se pænt ud. (Det er i hvert fald dét, jeg prøver at overbevise mig selv om :( ... )


Kødpakken brunes af på alle 4 sider, på en pande med lidt olie, før den løftes over i et ovnfast fad. Evt oven på krydderurterne. Det gjorde jeg. Synes bare ikke gav så meget smag, som jeg havde regnet med :( Men fint ser det ud!


Herligheden fik 40 minutter ved 200 grader og fik lige lov til at stå 5 minutter på skærebrættet, før den blev skåret i skiver. MUMS, det smagte bare lækkert! Jeg serverede disse bagte tomater til:

En bakke san marzano tomater (det er nogle vildt lækre, små, fede blommetomater, der uden sammenligning er de lækreste 'cherrytomater' man kan få!) blev halveret, og fik et skud salt og peber og et drys frisk timian + en smule hvidløgsolie!


De kom ind sammen med kødet, de første 15 minutter, hvorefter de fik lidt lov til at køle lidt af på bradepanden...


De får en helt fantastisk, nærmeste koncentreret sødme-agtig smag. Virkelig lækkert. Jeg lavede en lille nem salat med dem, med et par sprøde hjertesalatblade og lidt høvlet parmesan.


Meget nemt, og meget lækkert. Skal hilse og sige, at mørbraden nemt kan forbedres flere timer før den skal steges. Jeg lavede den om formiddagen, før jeg tog på arbejde. Satte den bare i køleskabet, i en omgang plastfilm, og glemte alt om den, mens jeg solgte dyre ting til gamle folk. Da jeg kom hjem, skulle den bare brunes af og i ovnen. Far havde været så flink at halver tomaterne for mig, så det gik dejligt hurtigt, her til aften!

En meget lækker ret, og bestemt ikke sidste gang vi får det! Gør dig selv en tjeneste og prøv den. Du vil elske dig for det!

5 kommentarer:

  1. Uhmmm, lige noget for mig! Nogle gange tror jeg at jeg læser blade, som fanden læser biblen, jeg er slet ikke faldet over denne - og parmesan plejer ellers nok at kunne få mig til at stoppe op :-D

    Glæder mig til at se hvad dit flytte-hjemmefra- kit består af.
    God weekend!

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hallo det ser lækkert ud - kan næsten smage det - og de tomater ligner noget jeg gerne ville spise.
    Ved ikke lige med den der saks - men jeg er jo også en mand :-)

    /Erland

    SvarSlet
  3. Mums, det lyder godt! Dét er hermed bestemt til at komme på menuen i morgen - tak for tippet, god beskrivelse og gode billeder :-)

    SvarSlet
  4. Hej Birthe! Kender det godt, ender tit med at sidde som en anden 5-årig, og bare kigge billeder, uden at læse et eneste ord :-D

    Hej Erland! Sidst jeg tjekkede var jeg altså også en fyr, men for mig har rød ikke været en 'pigefarve' siden børnehaven :-D Og så er Mummi altså ftw.

    Hej Kammerknas! Herligt - den er bare god! Billederen er dog kun taget med min telefon, har aldrig fået mig taget mig sammen, til at købe et ordentligt kamera :(

    SvarSlet
  5. Jamen, det gør da ikke spor - det er bare super, at man kan se "hver trin" af processen og dermed forhåbentligt ikke laver koks i sagerne selv ;-)

    Og gid mit mobilkamera var lige så godt som dit :-)

    SvarSlet